Thought Leaders og LinkedIn er et godt match
Af Søren Grinsted
LinkedIn har på det seneste gennemført flere interessante ændringer i deres algoritme, som netop fremmer indhold med substans, altså indhold, baseret på viden, indsigter og rådgivning. En af nyhederne er Thought Leader annoncering, hvor virksomheder nu kan sponsorere medarbejdernes opslag. Thought Leader annoncering er et godt match for virksomheder, som har kvalificerede specialister.
Viden, indsigt og innovation er en anden måde at lave salg på. Thought Leader indhold kan være en effektiv og anderledes måde at skabe salg på – uden at sælge. Der en ny trend som Linkedin bakker op om. Linkedin og Thought Leaders er to aktører, som med Thought Leader annoncering har fået en ny mulighed for at spille hinanden bedre:
- Thought leaders vil gerne dele ud af deres særlige viden og brande sig som ”den kloge i klassen”.
- Linkedin vil gerne gøre platformens indhold mere relevant og informativ for brugerne.
Et stille opgør med clickbait
Der er måske et stille opgør med clickbait og digital narcissisme i gang. Det var så også på tide. Hvordan det ender er for tidligt at sige. Det er op til brugerne: I hvor høj grad forstår virksomheder at bruge Thought Leader tilgangen rigtigt og levere reelt indhold, som hjælper målgruppen i forhold til de udfordringer, som trænger sig på?
Fagligheden skal frem i bussen – og gøre brugerne mere interesserede. Her har Linkedin og Thought Leaders en fælles sag at kæmpe for. Hvis det lykkes, bliver det måske ligefrem main stream at være niecheagtig.
Thought Leader Annoncering
Thought Leader Ads kan være et udmærket supplement til den almindelige annoncestrategi på LinkedIn. Forskellen er, at man i stedet for traditionelle annoncer sponsorerer indhold fra virksomhedens egne Thought Leaders, altså nøglepersoner med særlig indsigt og viden. Det er en god mulighed for at bruge virksomhedens kompetencer til at skabe både synlighed, engagement og troværdighed i forhold til brandet.
Hvad er det nye?
Det nye er, kort fortalt, at man kan få glæde af medarbejdernes autencitet til at engagere og opbygge relationer på en effektiv måde, som ligner det, du måske allerede kender fra LInkedins Campaign Manager. Nyheden er, at man nu kan sponsorere medarbejdernes indhold – og arbejde systematisk med forskellige audiences ud fra kunderejsen. Samtidig når virksomheden ud til en bredere målgruppe ved også at benytte medarbejderes personlige netværk.
Det hele handler om troværdighed
Det nye mulighed er, at man kan kombinere den personlige troværdighed med betalt annoncering. Afsenderen er ofte den vigtigste del af budskabet, fordi vi opfatter indhold ud fra kontekst. Derfor tillægger vi i mange tilfælde budskaber fra personer mere troværdighed end budskaber fra virksomhedens LinkedIn side. For medarbejderen er der nemlig andet end branding på spil, hvis vedkommende er en anerkendt faglig person: Den faglige karriere, kollegaernes anerkendelse, et nyt job osv. Derfor er det også vigtigt at forstå, at det ikke er marketing, der styrer her, men fagligheden. Det er nørderne, som får ordet.
Thought Leader tilgangen handler om at opbygge tillid. Public har udviklet en model for arbejdet med Thought Leader kommunikation, hvor vi arbejder med branding på 3 niveauer.
- Ekspertise – Autencitet
- Engagement – Agenda
- Empati – Relation
Niveau 1 er det velkendte, hvor virksomheder deler deres viden i form af ekspertindlæg, webinars, hvidbøger, guides osv.
Niveau 2 kræver mere, først og fremmest at man har noget at bidrage med i en større sammenhæng, samfundsmæssigt, branchemæssigt eller i lokalsamfundet. Andre ord for Thought Leader er meningskommunikation eller holdningskommunikation. Den mest effektive måde at arbejde på her er at vælge en sag, gerne sammen med andre. Thougt Leader tilgangen egner sig til at bygge platforme sammen med partnere. Man bruger så platformen til at sætte sin sag på den samfundsmæssige dagsorden. Og bruge agendakommunikation til at skabe synlighed og skabe engagement i forhold til brandet.
Niveau 3 handler om at gøre det, man siger, være til stede, hvor målgruppen er, lytte og forstå og komme med løsninger, gerne nye på velkendte problemer. Det handler om at finde øjenhøjden i kommunikationen og være nærværende og empatisk i forhold til kunder, medarbejdere og andre interessenter. Hårdt og vedholdende arbejde, som lønner sig på den lange bane.
Thought Leader annoncering i praksis
Rent lavpraktisk fungerer Thought Leader annoncering ved, at man tilføjer et budget til medarbejdernes personlige opslag – på denne måde kan man få det bedste af to verdener: Rækkevidde gennem den kommercielle del, og troværdighed gennem den personlige. Man kan arbejde inden for målsætninger opmærksomhed og engagement. Det er ikke muligt at arbejde med eksterne Thought Leaders, det er kun muligt at sponsorere opslag fra medarbejdere, som angiver virksomheden som det nuværende arbejdssted. Der er flere begrænsninger, som man også lige skal have tjek på. Læs mere her.
Vil du vide mere?
Ring til Søren på 4015 7232 og få en snak om Thought Leadership i praksis, og hvad vi kan gøre for jer.