Udfordringen
Det er de færreste borgere, der interesserer sig hvilke kanaler de skal benytte i kommunikationen med det offentlige. Heller ikke selv om skranken og køerne er byttet ud med digital adgang via computeren 24/7. Derfor var det ikke just med vinden i ryggen, da borger.dk skulle fortælle om de mange muligheder portalen gav for at kommunikere med stat, regioner og kommuner.
Løsningen
Værktøjet blev en enkel fortælleramme, der er relevant for danskere i alle aldre. En ramme som ikke handlede om teknologi – men om de begivenheder i vores liv, som borger.dk hjælper brugerne med. Hverdagens små og store vendepunkter blev udfoldet i film, print- og bannerannoncer. Derudover etablerede kampagnen et omfattende netværk af ambassadører og frontløbere, der fik en værktøjskasse til selv at skabe supplerende kommunikation og events lokalt. Det var med til at lette overgangen for de mange brugere, der skulle til at vende til en helt ny måde at kommunikere med det offentlige på.
Resultater
Borger.dk fik dobbelt så mange besøgende det første år efter kampagnen og opnåede et kendskab på 85%. Og portalen er nu etableret som den helt naturlige vej, når borgerne skal flytte, giftes, navngive deres børn, flytte børnehave og 100’vis af andre ting.