Mange unge frygtede knive i nattelivet, og forestillede sig, at de er meget udbredt. Men i virkeligheden går under 1% med kniv. Der var brug for et reality check.

Udfordring

En undersøgelse viste, at unge kraftigt overvurderede antallet af knive i nattelivet; en typisk følge af mediernes fokus på alarmerende historier. Men i det her tilfælde ledte det til mere en blot frygt – fordi forventningen om knive fik flere unge til at bevæbne sig – og på den måde eskalerede situationen.

 

Løsningen

Med en netværkskampagne der rummede både press-on tattoos i nattelivet, en viral musikvideo, undervisningsmateriale og et VIP-arrangement på en omgærdet natklub fik Det Kriminalpræventive Råd sat budskabet om, at nattelivet er 99% fri for knive på agendaen – også blandt de unge på deres foretrukne platforme.

Ud over uddeling af tatoveringen på natklubber og uddannelsessteder, valgte Public en strategi med omfattede netværkskommunikation baseret på inddragelse af interessenter og influenter: Kommercielle partnere i nattelivet, frivillige kræfter, en ung fremadstormende musiker og en masse kendisser, der som ambassadører for projektet delte det sigende billede af press-on tatoveringen til deres følgere på de sociale medier.

 

Kniv_01 (1)

 

Resultater

Kampagnen opnåede et uhjulpent kendskab på hele 31%. Til VIP-arrangementet valgte et stort antal deltagere at få taget et professionelt fotografi med tatoveringen på, og derefter poste det som profilbillede på Facebook – 28% af målgruppen havde set tatoveringen på de sociale medier. Musikvideoen med Little Kaka er det første ½ år blevet afspillet over 150.000 gange på Youtube, og han har desuden optrådt med nummeret i Danmarksindsamlingens liveshow på DR1, Go’ morgen og Go’ aften Danmark.

 

Kontakt os hvis du har spørgsmål

Søren Grinsted

CEO

Telefon: +45 40 15 72 32

Morten Høst

Creative Director & Partner
Telefon + 45 40 72 89 00

Søren Grinsted

CEO
Telefon +45 40 15 72 32

Kristine Mattsson

Client Service Director & Partner
Telefon +45 93 92 18 03