Oplysningskampagne løftede kendskab til alkoholgrænse markant på bare 3 uger. Sundhedsstyrelsens alkoholkampagne satte et vellidt ansigt på et vanskeligt budskab.

Udfordringen

Selvom alkoholforbruget generelt er faldet, drikker danskerne stadig for meget. Særligt mænd med ingen eller kort uddannelse over 40 år. Sundhedsstyrelsen ønskede, at gøre opmærksom på de anbefalede alkoholgrænser. Men visse ting er svære at fortælle – og lige så svære at få fortalt. Særligt hvis budskabet opfattes som en løftet pegefinger fra en offentlig styrelse. Der var derfor behov for, at Sundhedsstyrelsen gik en lidt anden vej.

 

Løsningen

I stedet for formaninger, fokuserede kampagnen på, at der faktisk er flere og flere, der holder sig under de anbefalede grænser. Og i stedet for skræmmebudskaber, gav kampagnen et godt og kammeratligt råd – hold lidt igen og hold lidt længere. Med Thomas Bo Larsen fik kampagnen en personlighed, der kunne levere den kammeratlige opsang med troværdighed.

Konceptet blev foldet ud på tværs af kanaler i TV, outdoor, online og netværkskommunikation, der forankrede kampagnen og gjorde interessenter.

 

Sundhedsstyrrelsen_poster02

 

Resultater

Efter kampagnen kendte næsten halvdelen (47 %) til Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænse. Det er en stigning på næsten 20 % i forhold til kendskabet før kampagnen (29 %). Blandt kampagnens målgruppe var der desuden 56%, der fandt kampagnen relevant og hele 31 % der angav, at de ville ændre adfærd.

 

 

Kontakt os hvis du har spørgsmål

Søren Grinsted

CEO

Telefon: +45 40 15 72 32

Morten Høst

Creative Director & Partner
Telefon + 45 40 72 89 00

Søren Grinsted

CEO
Telefon +45 40 15 72 32

Kristine Mattsson

Client Service Director & Partner
Telefon +45 93 92 18 03