Giv liv. Bliv ægdonor

Styrelsen for Patientsikkerhed

#Strategi #Koncept #Design #Content #Video #Kampagne

Ægdonation er god karma

Holdningskommunikation og storytelling i øjenhøjde med målgruppen giver sympati og booster mediebudgettet. 

Med en social holdningskampagne er det muligt at skabe bredt kendskab og respons med et begrænset budget. Public udviklede en strategi, et kreativt koncept og en fagligt velfunderet, men også emotionel kampagne baseret på donorers egne fortællinger.  Udbredelsen skete gennem et websted med faktuel information, partnerskaber med offentlige og private klinikker, PR og segmenteret social media annoncering.

Giv Liv kampagnen nåede 80% af målgruppen og fik 10% af de kvinder, der har mulighed for at donere æg, til at besøge kampagnesitet fra Styrelsen for Patientsikkerhed. 

“Vi valgte at samarbejde med Public, fordi de havde mod på at udfordre vores egen forestilling om, hvordan opgaven blev løst bedst. Ved at satse på en meget målrettet, digital strategi lykkedes det os at komme i kontakt med lige præcist den gruppe af kvinder, som har mulighed for at donere æg. Medievalget var afgørende for, at vi ikke bare kom i mål, men fik 4-doblet antallet af donorer. Budskaber og eksekvering var i øjenhøjde med målgruppen. Kampagnen er derfor blevet virkelig positivt modtaget af målgruppen, men også af fertilitetsklinikkerne, som fik henvendelse fra så mange potentielle ægdonorer, at behovet for æg blev dækket.”

Anne Cathrine Bollerup, Afdelingslæge og projektansvarlig for kampagnen “Giv Liv”, Styrelsen for Patientsikkerhed